Home
Home
*BULETIN TERKINI..!*
Leave URL - Nanti aku BW semula, ok..!!! =D
Wordless Wednesday 12 : It's Media..!
Wordless Wednesday 11 : SABAR
TAHNIAH kepada PEMENANG..!
11 ORANG YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT
Wordless Wednesday 10 : Just say THANKS..!
Bangkit Cheese
Saturday Car Boot Sale 2014
Jom Daki Gunung Kinabalu..! @__@
Tempahan Kepala Patung - DH1000 (S005)
Majlis Mega Mawlid 2014 Bersama Habib Syech Assegaf
Sampai bila-nak nangis ni..!!!
Segmen Blogwalking by Izzati Amira
LETS CHILL GIVEAWAY BY MAMA DARWIISH
SABAR
Bersyukur - itu Nikmat Bahagia
Hanez Suraya Saman MAS - Apa kes ?
Segmen : Cari Followers Mei !
Smile Giveaway by Shad
Think Positive..!
Wordless Wednesday 9 : Jelous
Seminar Hidup Luar Biasa 2014 - Dr Azizan Osman & Afdlin Shauki
Segmen Bloglist Bubblynotes.Com 48 Jam #1
I repeat-ABORT..!
Tempahan M(H)1001 - DH1000 (S004)
Tempahan Kepala Patung - DH1000 (S003)
KEPALA PATUNG - Second Hand
FEMALE HALF BODY MANNEQUIN
Hari Guru 2014 Giveaway RM100
Bagi Bunga dari Najis
Segmen Blogger Aktif
1st Time MEROTI..!!!
Segmen Blog Review..!!!
DIY - erk..!
Be Strong Gurl..!
CALL
Warna-warni Kehidupan di PEJABAT
TEMPAHAN - KP01 & KP02
Wordless Wednesday 8 : Just CARES..!
Thank you..! For ur support..!
Dato' Aziz Sattar meninggal dunia
TAKDIR 2 BERADIK - Innalillah...
POPIA NESTUM
CHEESE TART-HARGA PROMOSI..!!!
TAHNIAH..!-Peserta yang menang (GA by Ika)
Sikap Sham Kamikaze - Hipokritkah kamu..?
Wordless Wednesday 7 : Thanks Allah
Sahabat Sejati
Anak Kecil Dan Seketul Batu
It's about LIFE...
Segmen: Hasrul Hassan Perkenal Blogger Blogspot Baru
Cuti Ooo Cuti...

TAKDIR 2 BERADIK - Innalillah. . .

Assalamualaikum...




1 Mei 2014

Aku dan mak abah pergi melawat Mak Ngah di HSA.
Aku jumpa sepupu yang sebaya aku.
Dia yang jaga maknya dekat wad.
Mak Ngah masuk hospital sebab penyakit Diabetes.

"Lala, aku ucapkan takziah yer."
Dia hanya angguk. Senyum.

Aku tahu.
Dari senyumannya itu, kesedihan melanda di jiwa.
Hanya Allah yang tahu. Betapa sedihnya dia dikala itu.
Dikala mengetahui abang dan adiknya telah meninggal dunia Ahad lepas.
Bagaimanalah perasaannya.

Ya, Allah..!
Kuatkanlah semangat mereka sekeluarga.

*****

Aku tahu dari abah.
Itupun dari panggilan telefon.

"Abah, kenapa mak call tadi..?"
"Kak..."
"Kenapa abah"
"Bukan cedera lagi kak- tapi rupanya dah meninggal..."

Jantung aku ketika itu -

انّا للہ و انّا الیہ راجعون "

Masa abah call, diorang sedang tunggu untuk proses pengebumian.

Mak Ngah tak pergi-
Dia ada kat hospital-

Saudara mara sebelah Mak Ngah dan sebelah mak yang turun menguruskan proses pengebumian.

Aku tahu- Mak Ngah tak kuat ketika itu.
Hanya Pak Ngah yang bergegas pulang.

*****

3 Mei 2014

Kami bertolak ke Pontian pada waktu malam.
Tujuan kami sekeluarga adalah untuk melawat Mak Ngah sekeluarga.
Sampai sana dalam tengah malam juga la.
Aku dalam kereta memang dah dibuai lena-
hehe

Hanya adik aku duk layan abang driving-takut abang ngantuk
dah la bawak kete semacam - nak kejar ape ntah!
Naik geram aku - tapi aku maintain je- still boleh tido..!

Mak dan abah pula naik kereta lain sebab bawa Mak su sekali.
 Mulanya memang aku nak naik dengan mak dan abah.
Tapi my sis tu pula duk tarik aku naik dengan abang.
Terpaksalah juga (-___-)''

Siap dia pesan,
"Kak, pakai seat belt!"
tak pernah-pernah aku pakai seat belt bila duk kat belakang
-sila jangan tiru perangai saya-

Tapi malam tu aku pakai seh-bangga sekejap!

*****

4 Mei 2014

Pagi tu,
after semua orang dah bersarapan,
aku tolong la apa-apa yang patut-
aku sapu ruang dapur/ruang tamu-
ruang lepak-lepak-haha

ruang yang bagi aku besar la jugak kalau nak dibandingkan rumah aku kat bandar tu
sebab kalau korang perasan, rumah kampung,
mesti nak ada atas dan bawah.

Atas rumah - ruang tamu
Bahagian bawah - ruang dapur + ruang tamu = erk..!
lenguh jugak la..!
but, its not big deal la- hehe

*****

Aku datang dekat Mak Ngah -
Aku tengah tengok Lala cuci luka mak dia -
Luluh hati aku tangok luka yang dianggap bisul kecil sampai jadi besar tu.
Doktor dah operate pun bahagian bisul tu kat hospital.

That's why arwah 2 beradik nak tengok mak dia-
tapi Allah Maha Berkuasa-Sayang sangat kepada 2 beradik ni kan...
Moga Allah menempatkan mereka dalam kalangan orang beriman.
Amin... :'(

Percayalah, ada hikmah disebalik kejadian.
Ganjaran Allah yang besar khas bagi mereka yang bersabar.
Sabarlah wahai Mak Ngah - :'(

*****

2 beradik lelaki, yang dianggap ketua selepas ayah mereka-
telah pun pergi meninggalkan mereka sekeluarga.

Hati ibu mana yang tak bersedih-

"Aku takut tak mampu-berat beban aku selepas ni.."
"Aku faham maksud kau, Lala.
Kau dah jadi sulung dalam keluarga kau sekarang ni.
Lala, kau kena kuat..!"
Aku pandang Lala. Bagi semangat.

Dia sedih.
Haruuu -

"Wei, aku tak leh la tengok kau sedih..!"

Alhamdulillah - dia senyum semula.
Aku pun senyum.



p/s :
Dari Allah kita datang-
dan kepadaNya jualah kita kembali . . .

****

Khas kepada saudara islam yang aku sayang,
sama-samalah kita cegah risiko penyakit 3 serangkai ini-
Jantung, Diabetes dan Darah Tinggi

Mencegah awal lagi bagus dari dibiarkan ia melarat-

Jom usaha..!
Bukan pasrah menyerah kalah..!
\(^____^)/


2 comments:

Nanie said...

Innalillah... Takziah kepada keluarga 2 beradik tu...

Unknown said...

Innalillah...Nur ada baca berita nie kat paper..Ya Allah,sedih sungguh rasanya..semoga arwah ditempatkan pada golongan hamba-hambaNya yang beriman..amin..